O KR RIO | Organizacja KR RIO | Dokumenty KR RIO
Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) działa na podstawie art. 25a ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych (od 1998 r.). W jej skład wchodzą prezesi regionalnych izb obrachunkowych oraz po jednym reprezentancie kolegium każdej izby (32 osoby). Ustawodawca, w ust. 1 art. 25a ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zadania KR RIO określił następująco:
-
reprezentowanie izb wobec naczelnych i centralnych organów państwa,
-
przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej wniosków dotyczących zmian w przepisach prawnych regulujących komunalną gospodarkę finansową,
-
przedkładanie właściwemu dysponentowi części budżetowej wniosków do projektu budżetu państwa w części obejmującej izby,
-
upowszechnianie dorobku i doświadczeń izb,
-
uzgadnianie planów i programów szkoleń pracowników izb,
-
koordynowanie planów i programów kontroli,
-
przedkładanie corocznie Sejmowi i Senatowi RP w terminie do 30 czerwca sprawozdań z działalności izb i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego.
Pracami Rady kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz przewodniczący, wybierany na dwuletnie kadencje spośród jej członków. Jego zastępcy wybierani są według tych samych zasad. Swoje zadania ustawowe Krajowa Rada realizuje w oparciu o regulamin, zatwierdzony przez Prezesa Rady Ministrów.
Krajowa Rada ukonstytuowała się w styczniu 1998 r. Zgodnie z regulaminem działalność podjęło pięć stałych komisji KR RIO:
-
Komisja Legislacji i Orzecznictwa,
-
Komisja Analiz Budżetowych,
-
Komisja Koordynacji Kontroli,
-
Komisja ds. Budżetów Regionalnych Izb Obrachunkowych,
-
Komisja Szkoleń, Informacji i Promocji.
Zadania i funkcje stałych Komisji Krajowej Rady RIO
Komisja Koordynacji Kontroli:
1) Przygotowuje i nadzoruje, a następnie upowszechnia wyniki kontroli regionalnych izb obrachunkowych o zasięgu ogólnopolskim lub co najmniej dwóch regionalnych izb obrachunkowych,
w szczególności:
-
opracowuje tematykę kontroli koordynowanych i przekazuje niezbędną dokumentację izbom,
-
analizuje realizację kontroli koordynowanych,
-
opracowuje materiały pokontrolne w formie raportów, informacji lub sprawozdań;
2) Współpracuje z regionalnymi izbami obrachunkowymi w zakresie:
3) Współpracuje z instytucjami zajmującymi się kontrolą finansów samorządowych;
4) Przygotowuje materiały informacyjne dla służb finansowych organów samorządowych i organów kontroli.
Komisja Legislacji i Orzecznictwa:
W zakresie legislacji:
-
Prowadzi dokumentację związaną z postępowaniem legislacyjnym,
-
Przygotowuje wnioski dotyczące zmian w przepisach prawnych regulujących komunalną gospodarkę finansowa,
-
Dokonuje analizy aspektów prawnych funkcjonowania gospodarki finansowej gmin,
-
Opiniuje projekty aktów prawnych skierowanych do Krajowej Rady przez Rząd i komisje Sejmu lub Senatu;
W zakresie orzecznictwa:
-
Przygotowuje okresowe analizy orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego,
-
Dokonuje bieżącej analizy orzecznictwa regionalnych izb obrachunkowych i innych organów nadzoru w zakresie spraw finansowych gmin.
Komisja Analiz Budżetowych:
1) W zakresie opracowania sprawozdania z działalności izb i wykonania budżetów przez gminy:
-
opracowuje ramowy zakres sprawozdania z działalności izb i wykonania budżetów przez gminy,
-
gromadzi i analizuje niezbędne informacje dotyczące działalności izb,
-
przygotowuje i przedkłada Krajowej Radzie projekt sprawozdania z działalności izb i wykonania budżetów przez gminy;
2) Koordynuje prace analityczne z określonych dziedzin gospodarki finansowej samorządu terytorialnego o zasięgu ogólnokrajowym lub co najmniej dwóch regionalnych izb obrachunkowych;
3) Koordynuje działania związane z wdrażaniem technik komputerowych i oprogramowania.
Komisja ds. Budżetów Regionalnych Izb Obrachunkowych:
1) Gromadzi informacje o założeniach budżetu państwa ze szczególnym uwzględnieniem sfery budżetowej,
2) Opracowuje projekt wniosku do projektu budżetu państwa w części obejmującej regionalne izby obrachunkowe i przedkłada Krajowej Radzie,
3) Przygotowuje informacje o realizacji budżetów przez izby,
4) Analizuje sytuację finansową regionalnych izb obrachunkowych, ze szczególnym uwzględnieniem funduszu wynagrodzeń, i przedkłada stosowne raporty Krajowej Radzie.
Komisja Szkoleń, Informacji i Promocji:
W zakresie działalności szkoleniowej:
-
koordynuje przedsięwzięcia szkoleniowe,
-
opracowuje programy szkoleniowe i wskazówki metodyczne,
-
organizuje i prowadzi szkolenia oraz nadzoruje realizację zadań szkoleniowych,
-
prowadzi doradztwo w zakresie organizacji i merytorycznego przebiegu szkoleń,
-
gromadzi niezbędne dane dotyczące szkoleń, osób przeszkolonych, osób szkolących — w taki sposób, aby tworzyły całościowy systematycznie uzupełniany bank informacji;
W zakresie działalności informacyjnej i promocyjnej:
-
inspiruje i koordynuje przedsięwzięcia wydawnicze związane z problematyką finansów samorządowych, a zwłaszcza publikacji szkoleniowych i informacyjnych, jak też przygotowuje takie publikacje,
-
rejestruje wszelkie wydawnictwa oraz ważniejsze publikacje dotyczące regionalnych izb obrachunkowych i finansów samorządowych, ocenia je pod względem merytorycznym i zgłasza ewentualne uwagi lub sprostowania,
-
współpracuje ze środkami masowego przekazu,
-
organizuje konferencje informacyjne.
O KR RIO | Organizacja KR RIO | Dokumenty KR RIO